Serwisy internetowe zbudowane w oparciu o WordPress nie różnią się co do zasady w kwestii potrzeb związanych z ich monitorowaniem od serwisów opartych na innych CMSach. Z drugiej strony, dzięki największemu na świecie ekosystemowi developerów, organizacja monitoringu jest bardzo ułatwiona przez dostępność gotowych wtyczek.
Jakie cechy serwisu warto monitorować i czym?
Poniżej wymieniam pięć najważniejszych obszarów serwisu internetowego, które warto objąć monitorowaniem. Czyli z jednej strony na bieżąco śledzić wybrane wartości i wyciągać wnioski z ich zmienności – a z drugiej zapewnić sobie otrzymywanie alertów w momencie wystąpienia jakichkolwiek nieprawidłowości.
1. Zachowania użytkowników
Monitorowanie zachowań użytkowników to przede wszystkim analiza statystyczna ruchu, oparta na Google Analytics lub innym tego typu narzędziu. Obserwacja liczby użytkowników i odwiedzin, źródeł ich pozyskania, ścieżek przechodzenia między podstronami, rejestrowanie konwersji, atrybucja itd.
W konsumpcji danych zgromadzonych przez Google Analytics może pomóc Google Site Kit – oficjalna wtyczka Google integrująca z WordPressem dane nie tylko z Google Analytics, ale również Search Console i AdSense.
Oprócz wygody – czyli dostępu do danych w panelu WP – wtyczka oferuje „insights”, czyli spostrzeżenia generowane w oparciu o dane ze wszystkich podłączonych źródeł.
Inną popularną wtyczką, również współpracującą z Google Analytics, jest Google Analytics Dashboard Plugin. Autorzy wtyczki – Monster Insights – chwalą się, że główną zaletą ich produktu jest wyświetlanie wyłącznie istotnych wartości spośród bardzo dużej ilości danych dostępnych w GA. Ponad 3 miliony aktywnych instalacji oraz 85% pięciogwiazdkowych ocen sugerują, że coś w tym musi być.
Google Analytics to niekwestionowany lider rynku, ale nie jedyne dostępne rozwiązanie. Inne popularne pakiety również oferują wtyczki dla WordPressa – w tym posiadające polskie korzenie Matomo Analytics (wcześniej znane jako PIWIK).
Oprócz statystyk dotyczących ruchu w serwisie, można również monitorować ich konkretne zachowania rejestrowane lokalnie. Na przykład pobrania plików, za pomocą Download Monitora.
Do monitorowania działań zalogowanych użytkowników w CMSie służy WP Activity Log. Rejestruje wszelkie akcje, takie jak edycja, publikacja, dodanie wtyczki, zmiana w menu itd. Kluczową funkcją wtyczki – ale w wersji Premium – są alerty emailowe i SMSowe.
2. Prawidłowe funkcjonowanie
Wykrywanie awarii (niedostępności), ale również usterek (niepoprawnie działających funkcji) i spadku wydajności czy szybkości działania – to zadania zewnętrznego monitoringu stron.
Usługi takie jak Super Monitoring, udając użytkowników nawet co minutę weryfikują dostępność strony, jej zawartość, szybkość wczytywania i funkcjonowanie kluczowych procesów (np. zakupowego). Mogą też przypominać o wygasaniu domen i certyfikatów SSL.
Wtyczki do WordPressa niwelują konieczność logowania do osobnego panelu monitoringu, wyświetlając wewnątrz CMSa raporty oraz szczegółowe dane o zarejestrowanych zdarzeniach (np. zrzuty ekranu czy pliki HAR).
3. Bezpieczeństwo
Dobrze znane wtyczki oferujące zwiększenie bezpieczeństwa serwisów opartych na WordPressie – takie jak Sucuri Security czy All in One WP Security – nie zapewniają prawdziwego bezpieczeństwa, ale wymuszają pewne dobre ustawienia. Oprócz tego,
stale monitorują daną instancję WordPressa pod kątem zagrożeń. Wykrywają nieautoryzowane zmiany w plikach, rozpoznają znane wirusy i malware, zwracają uwagę na nieaktualizowane komponenty.
Uzupełnieniem monitorowania pod kątem bezpieczeństwa jest wykrywanie obecności na czarnych listach (np. Google Safe Search czy RBL), realizowane przez wspomniany wyżej Super Monitoring.
4. SEO
Podobnie, jak w przypadku bezpieczeństwa, również wtyczki do SEO oprócz swoich podstawowych funkcji realizują również monitorowanie. Zdobywający w zawrotnym tempie popularność Rank Math SEO, jak również od dawna sprawdzone Yoast SEO i All-in-One SEO, pobierają i analizują dane z Google Search Console oraz wykrywają błędy 404 w serwisie.
Idąc krok dalej niż błędy 404 można użyć Broken Link Checkera do wykrywania zarówno wewnętrznych jak też zewnętrznych linków, które przestały działać.
Również Ahrefs – chyba największy alternatywny indeks i zarazem „kombajn” do SEO – zapewnia alerty związane z problemami SEO, i to nawet w ramach darmowego konta. Istnieje też wtyczka Ahrefs do WordPressa.
5. Kwestie programistyczne
Developer opiekujący się serwisem opartym na WordPressie i rozwijający go ma wiele możliwości monitorowania elementów istotnych z programistycznego punktu widzenia.
Na początek to, co wydaje się najbardziej kluczowe do monitorowania – błędy. Bugsnag to wtyczka do WordPressa rejestrująca awarie i błędy serwisu oraz wysyłająca alerty różnymi kanałami – emailem, SMSem, na czacie lub do systemu ticketowego. Oprócz samych alertów dostępna jest też historia i statystyki błędów.
Jedną z wtyczek do WP najczęściej używanych przez developerów jest Query Monitor. To narzędzie służące do śledzenia generowanych przez oprogramowanie zapytań do bazy, wywołań API, hooków, skolejkowanych skryptów i wielu innych.
Z kolei do kontroli tego, co jest cyklicznie uruchamiane przez system WP-Cron służy wtyczka WP Crontol. Oczywiście nie jest to tylko bierny monitoring – WP Crontrol pozwala również zarządzać planowymi uruchomieniami.
Również w kwestii nieco bardziej administracyjnej niż programistycznej – aktualizacji – można skorzystać z pomocy „sprytnej” wtyczki. Easy Updates Manager pomaga zapanować nad aktualizacjami, oferując szerokie możliwości konfiguracji automatyzacji WordPressa (również Multisite), wtyczek i motywów – oraz otrzymywania powiadomień.
Off-site
Ze względu na to, że nic nie działa w próżni, oprócz wymienionych wyżej cech własnego serwisu można i często warto monitorować również jego otoczenie. Nie jest ono bezpośrednio związane z jednym serwisem ani określoną technologią, dlatego tutaj trudniej już o ułatwienia w postaci wtyczek do WordPressa.
Pozycja w wyszukiwarkach
Uzupełnienie wspomnianego wyżej on-site SEO to „rank tracking”, czyli monitorowanie pozycji w wynikach wyszukiwania (głównie Google) dla wybranych słów kluczowych. Spośród topowych narzędzi tylko Wincher oferuje wtyczkę do WP. Rodzime rozwiązania warte uwagi to SEOStation i ASPS.
Reputacja i wzmianki
Najlepiej znany polskim Internautom rodzaj monitoringu – za sprawą popularności Brand24 – to monitorowanie wzmianek i opinii o marce oraz wyszukiwanie dyskusji na temat danej kategorii. Pozwala być na bieżąco z tym, co się mówi o marce oraz jej produktach lub usługach – ale też reagować na pojawiające się gdziekolwiek w Internecie szanse sprzedażowe. Uznane alternatywy dla Brand24 to Mention i BrandMentions.
Konkurencja
Kluczowym składnikiem otoczenia biznesowego, który trzeba stale mieć na oku, są konkurenci. Istnieją narzędzia służące do szacowania popularności i źródeł ruchu serwisów internetowych (Similar Web), jak też do monitorowania działań reklamowych w danej branży (SpyFu).
Możliwe jest też bezpośrednie monitorowanie serwisów internetowych wybranych konkurentów – a konkretnie wykrywanie zmian (np. nowych składników oferty). Służą do tego takie narzędzia jak Visualping czy ChangeTower.
Za dużo danych?
Chcąc monitorować wszystkie ważne aspekty serwisu internetowego i jego otoczenia dochodzimy do momentu, w którym gromadzimy bardzo dużo danych a ciągłe przeglądanie ich wszystkich wymagałoby zbyt dużo czasu.
Tutaj z pomocą przychodzą dwie funkcje systemów monitorujących:
Alerty i raporty cykliczne – dobrze skonfigurowane sprawią, że nie trzeba będzie śledzić rejestrowanych danych. Alerty niezwłocznie poinformują o niestandardowych sytuacjach a raporty cykliczne dadzą ogólne spojrzenie na sytuację raz na miesiąc.
Integracje (eksport danych) – pozwolą połączyć dane z wielu źródeł i wyświetlić je na jednej skastomizowanej tablicy (ang. dashboard), zbudowanej na przykład za pomocą Google Data Studio lub Klipfolio.