ACF zastępuje licencje lifetime rocznymi subskrypcjami

Kolejny producent wtyczek robi to, co nieuniknione. Już niedługo kupując wtyczkę Advanced Custom Fields w wersji Pro nie kupimy jej już jednorazowo na całe życie, a trzeba będzie opłacać korzystanie z niej rocznie, a cena będzie zależeć od ilości stron, na których wtyczka będzie zainstalowana.

Zmiany te nie dotkną tych, którzy już wcześniej wykupili licencję na całe życie – takie osoby będą mogły nadal z niej korzystać i otrzymywać aktualizacje oraz wsparcie. Wtyczka też będzie oczywiście wydawana w wersji darmowej z mniejszą ilością funkcji (brak niektórych typów pól, brak możliwości tworzenia stron opcji i brak edytora bloków).

Jeśli ktoś nie rozumie powodu dlaczego autorzy przechodzą na ten model i przychodzi mu do głowy, że autor jest zwyczajnie chciwy to tak nie jest. Elliot wyjaśnił to bardzo zrozumiałym obrazkiem jak wygląda stosunek zarobków do ilości pracy w kolejnych latach:

W każdym roku sprzedaje mniej więcej taką samą ilość wtyczek, a więc zarabia cały czas tyle samo. Jednak ilość osób, którym trzeba świadczyć wsparcie (a jest to największy koszt przy produkcji tego typu oprogramowania) rośnie z każdym rokiem. W efekcie dochodzi to sytuacji gdy rozwój wtyczki staje się zagrożony: ilość wątków na forum wsparcia rośnie i najpierw mamy stan w którym autor zamiast programować spędza cały czas na forum. Jednak i to się nie udaje: po jakimś czasie wątków jest tak dużo, że sam autor nie nadąża z świadczeniem wsparcia, musi zatrudnić do tego pracowników. Jednak jako, że jego zarobki wcale nie wzrosły, na zatrudnienie pracownika wydaje swoją własną pensję. Potem znów wzrasta ilość wątków na forum, autor znów staje przed tymi samymi problemami i prędzej czy później zdaje sobie sprawę, że to prowadzi tylko i wyłącznie do porażki. Albo musi przejść na model subskrypcji, albo porzucić projekt.

Tutaj mała podpowiedź: licencja lifetime zniknie dopiero w przyszłym roku, więc jeśli ktoś chciałby kupić tę wtyczkę omijając model subskrypcyjny, to ma na to ostatnią szansę.

Po zmianie na model subskrypcyjny cennik będzie przedstawiał się następująco:

  • 49 dolarów za rok jeśli mamy jedną stronę
  • 149 dolarów za rok jeśli mamy 10 stron
  • 249 dolarów za rok jeśli chcemy zainstalować wtyczkę na dowolnej ilości stron

Autor wprowadza też ułatwienie: „jedna strona” będzie rozumiana jako tak naprawdę dwie: będzie można zarejestrować wtyczkę na stronie w wersji produkcyjnej oraz rozwojowej, więc jeśli ktoś tworzy kopię własnej strony by na niej rozwijać witrynę, licencja na tej drugiej stronie też będzie aktywna.


Opublikowano

w

,

przez