W czerwcu 2017 roku serwis TemplateMonster obchodził swoje 15-te urodziny. Jest to naprawdę długi okres dla firmy, która jest jedną z pierwszych, która zaproponowała użytkownikom gotowe rozwiązania do tworzenia stron internetowych. I jak pokazał czas, idea użycia szat graficznych została zaakceptowana nie tylko przez zwykłych użytkowników, lecz także przez projektantów witryn www. Teraz jest ciężko wyobrazić sobie system zarządzania treścią, który nie wspierałby gotowych motywów poświęconych różnym tematom niszowym. Chociaż na początku lat 2000-ch wszystkie strony budowali się od zera. Czy ktoś z Was pamięta te czasy? :)
Od początku swego istnienia TemlateMonster rozwijał się jako serwis oferujący własne gotowe rozwiązania do różnych typów produktów. Dzięki pracy zespołu projektantów i deweloperów przez 15 lat stworzono ponad 60 tysięcy szablonów oraz projektów graficznych do przedstawienia marki w sieci. Duża część z nich jest już dawno przestarzała i znikła ze strony sklepu, dlatego do wyboru dostępne są tylko 26 tys. gotowych rozwiązań. „Czy jest to dużo?” – zapytacie. W porównaniu do serwisu ThemeForest, to na pewno nie. Ale w porównywaniu do innych dostawców gotowych rozwiązać webowych, TemplateMonster oferuje duży wybór szablonów, chociaż i nie największy.
Idea by zostać pierwszym i najlepszym marketem, który oferuje gotowe szablony, towarzyszyła zespołowi TemplateMonster od czasu powstania firmy. Jednak wybrany model biznesowy oparty na sprzedaży własnych rozwiązań miał kilka istotnych wad. Przede wszystkim, deweloperzy i projektanci mogli stworzyć ograniczoną ilość szablonów w ciągu miesiąca. Po drugie, wszystkie produkty były tworzone w jednym stylu koncepcyjnym, dlatego miały podobną strukturę, opcje, rozszerzenia itd. Ze względu na to i na inne rzeczy TemplateMoonster dostawał dużo krytyki od oponentów. Co w sumie sprowokowało do przemyślenia koncepcji rozwoju firmy i wprowadzeniu odpowiednich zmian w jej strukturze. W rezultacie tych zmian od sierpnia 2017 roku TemplateMonster oficjalnie stał się marketplace.
Co to oznacza dla zwykłych użytkowników serwisu? Od sierpnia TemplateMonster przestał być producentem szablonów. Teraz ta nazwa stosuje się tylko do marketu, na którym można znaleźć rozwiązania od różnych dostawców, w tym i od byłego zespołu „Szablonowego potwora”. Sam zespół deweloperów i projektantów został zreorganizowany i znany teraz jako ZEMEZ. W tej nazwie on jest przedstawiony na stronie templatemonster.com i repertorium WordPress.
Co do jakości szablonów od innych dostawców, to możecie być Państwo pewni, że wszystkie zostały sprawdzone przez pracowników marketplace na ich odpowiedniość kryteriom jakości i bezpieczeństwa. Oprócz tego dostawcy templatek oferują wsparcie techniczne przez kanały znane i zaufane użytkownikami TemplateMonster.
Co to oznacza dla producentów szablonów?
Jeśli zajmujecie się Państwo tworzeniem motywów do WordPress lub szablonów do innych typów CMS możecie sprzedawać je za pomocą serwisu TemplateMonster. Oprócz wygodnego konta użytkownika, otrzymacie dużo innych przewag wyróżniających nowy marketplace od głównego konkurenta – ThemeForest (dalej TF). Przedstawimy ich po kolei i porównamy z opcjami TF:
- Na jednym koncie użytkownik może sprzedawać szablony na wyłączność i niewyłączność. W przypadku serwisu TF jeden profile służy tylko do sprzedaży ekskluzywnych oraz nieekskluzywnych produktów.
- Możliwość zarobić aż do 70% prowizji od sprzedaży szablonów. Sprzedając szablony na niewyłączność, dostawcy otrzymują 40% prowizji z każdej sprzedaży templatki. Jeśli chodzi o sprzedaż szablonów na wyłączność, to prowizja zależy od ilości sprzedaży. W tym przypadku działa taki schemat:
- Za sprzedaż na $0 – $1000 dostawca otrzymuje 50% prowizji.
- $1000+ – 53%
- $2000+ – 55%
- $4000+ – 57%
- $8000+ – 58%
- $16000+ – 60%
- $32000+ – 62%
- $64000+ – 64%
- $75000+ – 65%
- $100000+ – 70%
- Szybkie sprawdzenie i dodanie produktów. Opracowanie wniosku na dodanie składa od 12 godzin (dla prostych produktów) – do 1-3 dni (dla rozbudowanych szablonów). O rezultacie decyzji deweloper będzie poinformowany na pocztę elektroniczną. W przypadku odmowy w akceptacji wniosku dostawca otrzymuje szczegóły z opisaniem przyczyny negatywnej decyzji. Dla porównywania, na serwisie TF rozpatrzenie wniosku na dodanie szablonu zajmuje do 2 tygodni.
- Brak limitu na przygotowanie nowych wniosków na dodanie produktów. Dostawca nie musi czekać na akceptację wniosku, aby móc wysłać na sprawdzenie jeszcze jeden szablon z tej samej kategorii. W przypadku TF taki limit istnieje: 1 produkt dla każdej kategorii w profile bazowym.
- Darmowy system do oferowania wsparcia technicznego. TemplateMonster pozwala dostawcom używać swojego systemu do realizacji wsparcia technicznego dla szablonów za darmo. W dodatku ten system wsparcia jest dobrze znany i wspierany przez użytkowników serwisu. Co do serwisu TF, dostawca musi samodzielnie realizować wsparcie techniczne dla dodanych produktów.
- Brak limitu na dodanie kategorii do produktów. Dostawca może podpięć kilkanaście różnych kategorii pod dodany produkt. Dzięki temu szablon zostanie częściej wyświetlany, co zwiększa szanse na jego zakup.
- Bezpośredni kontakt do działu Sprawdzenia produktów. Przed wysyłaniem wniosku na dodanie produktu dostawca może napisać do pracowników marketplace i otrzymać odpowiedzi na wszystkie interesujące go pytania. W razie odmowy w akceptacji wniosku – wyjaśnić szczegóły negatywnej decyzji.
- Jednakowy priorytet szablonów w katalogu marketplace. Ranking profile nie ma wpływu na miejsce (położenie) produktu na stronie kategorii. Dzięki temu nowe sprzedawcy mają dobre szanse, aby ich szablon był kupiony przez użytkowników serwisu.
- System wypłat NET 15. Wniosek na wypłatę środków jest realizowany w ciągu 15 dni kalendarzowych. Wypłacić koszty można na Skrill, PayPal i Wire. W przypadku TF działa system wypłat NET 30, co zwiększa czas oczekiwania do 30 dni.
- Na obecną chwilę z dostawców nie pobierane są dodatkowe opłaty przy wypłacie środków. W przyszłości komisja będzie zależała od rozmiaru transakcji, jednak nie będzie większa za ustawioną kwotę. Na TF komisja jest fiksowana.
- Możliwość zarobić z Programem partnerskim. Dostawcy mogą zarobić dodatkowe koszty oferując szablony przez Program partnerski od TemplateMonster. Prowizja od polecenia produktów wynosi od 30% do 50% (w zależności od rankingu użytkownika w tym programie).
Jakie produkty można sprzedawać na marketplace? Na obecną chwilę można sprzedawać templatki dla popularnych CMS (WordPress, Joomla!, Drupal, Magento, OpenCart, PrestaShop i Shopify), rozszerzenia e-commerce (WooCommerce i VirtueMart), szablony HTML, szablony PowerPoint i Keynote, oraz logotypy. Z czasem liczba tych produktów będzie zwiększać się.
To są kluczowe możliwości marketplace od TemplateMonster. Zapoznać się z dodatkową informacją na ten temat i dołączyć do grona sprzedawców można na stronie promocyjnej. Także polecamy przeczytać poradnik „TemplateMonster Marketplace. Przewodnik sprzedawcy”, który można pobrać na blogu TemplateMonster Polska.
P.S. Jeśli macie Państwo dodatkowe pytania, proszę zostawiać komentarze. Chętnie odpowiem na nich. :)